ISLAMORADA - THE KEYS

AFSLAPNING I BOYNTON BEACH

Boynton Beach

Vi har erkendt, at når vi oplever USA så intenst med pakkede programmer i storbyer og mange skift af hoteller, så har vi brug for planlagte ”pauser”, hvor vi bare skal slappe af og finde ro. Oplevelserne skal have en chance for at fæstne sig, og hjernen har godt af en pause, så vi vender hjem fra ferie med både oplevelser og opladede mentale batterier. Med andre ord, så er det vigtigt for os, at vi husker at få sjælen med på rejsen – selv om det går stærkt i USA.

Med ovenstående in mente, havde vi planlagt at bruge 5 dage ved den Mexicanske Golf i skønne, skønne Fort Myers Beach. I 2014 havde vi 4 dage her, og var enige om, at dén strand og dét område kunne sagtens tåle en gentagelse.

Vi forlod The Keys med viden om, at der var udsigt til regnvejr ved Fort Myers Beach, og allerede på ruten gennem Everglades blev vi bekræftet i, at det ikke bare var mindre byger vi havde i vente, vi blev hurtigt ramt af tropiske skyl, der gjorde det svært at køre på vejene.

TIP: Hvis det sydlige Florida skal krydses fra kyst til kyst anbefaler vi, at landevejen 41 via Everglades naturpark vælges frem for motorvejen. På den lange strækning er der gode muligheder for stop ved offentlige og gratis besøgsområder (fx Big Cypress Oasis Visitor Center), hvor der er rig mulighed for at få et fantastisk blik på det imponerende dyreliv. Husk at have lidt proviant med på vejen, da der er langt mellem butikker/restauranter.

Everglades

Vel ankommet til Fort Myers Beach tjekkede vi ind på Dolphin Inn. Stedet lå lige overfor der, hvor vi havde boet tidligere, nemlig Outrigger Beach Resort. Vi blev utrolig godt modtaget og fik mulighed for at vælge mellem et par lejligheder. Men for at gøre en kort historie endnu kortere; Vejret var så dårligt, regnen væltede ned, lyn, torden og en ubehagelig luftfugtighed. Noget måtte vi gøre! Så efter et døgn, hvor vi dog nåede endnu en ubeskrivelig solnedgang, ophold ved poolen, en tur til ”Five Guys”, morgen-kajaktur på kanalerne med delfiner, hjemmelavet mad og en del tjek af vejrudsigten traf vi valg om, at vi ville væk, og ikke bruge vores kostbare dage i regnvejr.
Fort Myers Beach

Og HURRA for internettet, henover en aften fik vi ophævet vores reservation på Dolphin Inn og havde en ny reservation til dagen efter, på den anden side af Florida ved Atlanterhavskysten, i Boynton Beach.

Køreturen fra vestkysten til østkysten i Florida tog cirka 2 timer. Vores destination hed Boynton Beach, knap 100 km nord for Miami og som en del af området ”West Palm Beach”.
Ved Fort Lauderdale forlod vi motorvejen til fordel for den legendariske kyst-landevej A1A, og kørte de sidste 50 km med lav hastighed men med høj ”WAUW-faktor”. Vi passerede det ene mere imponerende hus efter det andet, og fandt ud af, at dette er Østkystens svar på Beverly Hills.

Vores præcise destination var Sun Dek Beach House, her ankom vi omkring frokost og fik den allerbedste modtagelse. På kontoret sad nemlig Gloria, og hun havde tænkt sig, at gøre vores ophold til noget helt specielt. Så efter en varm velkomst og et super godt tilrettelagt check in, tog hun os til vores lejlighed, og som hun sagde, så ville der være alt, hvad vi havde brug for der.
Store og nyligt total renoverede lejligheder med lækkert badeværelse, verdens bedste senge og et køkken, der havde al den luksus, som vi kunne drømme om.
Vi var omtrent de eneste på stedet i de 3 dage, og havde det dejlige pool-område for os selv. Lækre liggestole, de bedste luftmadrasser og en Gloria, der lige rundede os hver anden time, for at høre om alt var ok og om vi nød det.

Stedet har ikke morgenmadsrestaurant, men hver dag kl. 07 blev der stillet friskbrygget kaffe og dejlige muffins frem, og så kunne dagen starte i fred og ro.

Boynton Beach

Lige på den anden side af vejen kunne vi via ”The Enchanted Forest” gå direkte ned på en imponerende strand, hvor Atlanterhavet buldrede ind, hvor der var reder med havskildpaddernes æg og hvor vi kunne besigtige de enorme huse fra havsiden. Vores værtinde udstyrede os med praktiske og behagelige klapstole og parasoller, som kunne tages på ryggen og nemt transporteres på strandet på under 5 minutter.

Her i Boynton Beach faldt roen på os, vi nød vejret og stedet. Grillede om aftenen og hyggede os på det fælles udendørs areal, hvor alt var gennemtænkt.
En eftermiddag arrangerede vi vores egen amerikanske øl-smagning. Vi havde valgt de øl med de pæneste etiketter. Hele familien var placeret i skyggen og med besøg af Gloria, der interesseret spurgte ind til Danmark, til de unge menneskers uddannelser, og ikke mindst fortalte løs om livet som almindelig amerikaner. En eftermiddag, hvor vi blev klogere på både amerikanske øl og livsforhold.

Cirka 300 meter fra vores sted lå det største og mest prangede hus (slot!) vi nogensinde har set. Vi fandt ud af, hvem der ejede det og et stykke amerikansk historisk blev rullet op for os. Alvin Malnik, en af USA’s mest kendte advokater, der har tjent sin formue på dygtigt at have holdt USA største gangstere i 50’ernes Las Vegas ude af fængslet. Senest berømt for sin stærke tilknytning til Michael Jackson og dramaet om, hvem der skulle have ansvaret for MJs børn efter hans død.

Efter 4 dage tog vi afsked med Sundeck Beachhouse, og har det helt sikkert på listen over steder som vi gerne både anbefaler og genbesøger. Ja, faktisk mener yngste mand i familien, at han vil ansøge om at komme i skolepraktik på stedet.